Maailma elää yli varojensa. Enkä nyt tarkoita palkan jatkamista luottokortilla tai pikavipeillä vaan luonnonvarojen suunnatonta tuhlaamista. Tänään 2.8. on vuoden 2017 maailman ylikulutuspäivä, mikä tarkoittaa sitä, että loppuvuosi eletään luotolla. Suomalaiset menivät ylikulutukselle tänä vuonna jo 3.4. Tämän lisäksi viimeaikoina on uutisoitu Pariisin ilmastosopimuksessa tavoitteeksi asetetun maapallon ilmaston lämpenemisen rajoittaminen 2 asteeseen onnistuvan luultavasti vain 5% todennäköisyydellä. Melko synkeältä kuulostaa ja jotain tarttis varmaan tehdä, mutta mitä?

Yksilön kannalta helpoimpia keinoja on oman hiilijalanjäljen pienentäminen ja tiedostaminen. Lyhyempien matkojen taittaminen kävellen tai polkupyörällä auton sijaan on varmasti se ensimmäinen mieleen tuleva tapa. Toinen helppo keino on korvata edes osa syödystä lihasta kasvisruualla. Kasviksia voi helposti näin kesäaikaan kasvattaa myös omalla pihalla tai parvekkeella. Yrtit, chilit ja valkosipuli viihtyvät myös sisätiloissa ikkunalla.

Suuria henkilökohtaisia hankintoja harkittaessa on aina hyvä pohtia valintoja myös ympäristön kannalta. Jos taloudessa on lapsia, kannattaisiko ennemmin asua kävely- tai edes pyöräilymatkan päässä koulusta? Jos haluaa rakentaa uuden talon millainen lämmitysjärjestelmä olisi paitsi taloudellisin myös ympäristöystävällisin? Saisiko katolle aurinkopaneelit niin osan tarvittavasta energiasta tuottaa itse? Uutta autoa hankittaessa kannattaa se mitoittaa käytön, ei egon tai mieltymyksen mukaan.

Esimerkkejä ja vinkkejä oman hiilijalanjäljen pienentämiseen on näidenkin lisäksi vaikka kuinka paljon, aina ruokahävikin pienentämisestä tiedostavampaan matkustamiseen. Suurimmat päätökset tehdään edelleen päättäjien toimesta, mutta ihan jokainen meistä voi omalta osaltaan yrittää lykätä ainakin suomalaisten ylikulutuspäivää ensi vuonna pidemmälle kuin 3.4.

Marianna Hanni
Rauman Vihreät ry hallituksen varapuheenjohtaja