Meillä on aina äänestetty. Kotimme ilmapiiri ei ollut erityisen poliittisesti värittynyt, mutta yhtä painotettiin; kun on äänioikeus annettu, sitä käytetään. Niinpä olen äänestänyt, aina siitä asti kun täysi-ikäistyin, kirkkoherranvaaleista presidentinvaaleihin. Minulle se on itsestään selvää ja tavallista. Ja niinpä minun on käsittämättömän vaikea ymmärtää, miksi joku ei äänestä.

Kunnallisvaalit eivät kuulemma kiinnosta ihmisiä, koska ne eivät vaikuta tärkeiltä. Niissä ei ehkä näy julkkisehdokkaita eivätkä valitut päättäjät säädä lakeja, mutta mitä tärkeimmistä asioista on silti kyse. Edustajat päättävät jokapäiväiseen elämäämme liittyvistä asioista, veroeurojemme käytöstä, teiden kunnosta, lastemme päiväkodeista. He eivät ole ammattipoliitikkoja vaan aivan tavallisia kuntalaisia, minkä vuoksi olisi todella tärkeää ottaa kantaa siihen, keiden haluaa kaupungin asioista päättävän.

Toinen syy, johon vedotaan, on se, että vaaleissa luvataan x, y ja z, eivätkä lupaukset kuitenkaan pidä. Ehdokkaat kehuvat itseään ja unohtavat äänestäjänsä samantien kun vaalit ovat ohi. Mutta miten muuten ehdokkaisiin voi tutustua kuin siten, että he kertovat itsestään ja arvoistaan? Kuvailevat, mikä heille on tärkeää ja mitä asioita he haluavat ajaa? Voisimme toki siirtyä ehdokaskuvauksiin, joissa olisi kuva, nimi ja perustiedot. Mutta miten tämä auttaisi valitsemaan ehdokkaan? Onko heissä sittenkin eroa? Vaalilupaukset ovat muuten kinkkinen juttu. Vaalikoneessa pyydettiin antamaan kolme vaalilupausta. Mitä minä osaan luvata? Lupaan osallistua kokouksiin? Lupaan perehtyä ehdotuksiin ja aloitteisiin ja äänestää omatuntoni mukaan, puolustaen minulle tärkeitä arvoja ja näkemyksiä? Ja taas päästään siihen, että minun on tehtävä lupauksia ja kirjoitettava korulauseita kertoakseni äänestäjille, millainen olen ja mitä arvoni ovat.

Mikäli et jaksa lukea puolueiden vaaliohjelmia ja ehdokasesittelyjä, vaalikone on näppärä työkalu. Naputtelet vastauksia kysymyksiin ja kone vertaa ehdokkaat puolestasi. Kaikkiin kysymyksiin ei tarvitse vastata. Jos vaalikonekin tuntuu liian vaivalloiselta, silmäile ehdokaslistoja läpi vaikka sanomalehdestä ja valitse joku jonka elämäntilanne vaikuttaa samanlaiselta kuin omasi! Kukaan tuskin haluaa ajaa päätöksiä, jotka ovat hänen omien intressiensä vastaisia.

Äänestysaktiivisuus on tärkeää. Se kertoo, että yhteiset asiat ovat tärkeitä. Se kertoo, että välitämme siitä miten asiat yhteiskunnassamme ovat. Se kertoo siitä, että päättäjät ovat teoistaan vastuussa ihmisille, joita kiinnostaa.

Kiinnostaako sinua? Äänestä.

Anna Lydecken