Politiikasta puhuessa tulee useasti vastaan lausahdus “en koe olevani tarpeeksi vihreä”. Mikä sitten on tarpeeksi vihreä? Itse syön kyllä kasvispainotteisesti, suosin kaupassa luomua ja ajan hybridillä, mutta toisaalta katsottuna en myöskään vastusta kiihkeästi ydinvoimaa, suosin nahkaa sisustus- ja vaatemateriaalina ja karkaan aina tilaisuuden tullen ulkomaille lentokoneen kyydissä. Seuraavassa ajattelin avata omakohtaisesti miksi koen olevani tarpeeksi vihreä, jotta päätin maksaa jäsenmaksun ja lähteä mukaan poliittisiin maailmanpelastustalkoisiin.

Vihreät nimeää tärkeimmiksi teemoikseen työn, ympäristön, köyhyyden torjunnan ja koulutuksen. Näistä itselleni tärkeimmiksi ja ajankohtaisimmiksi teemoiksi koen ehdottomasti työn ja ympäristön. Vihreässä työpaketissa omaan korvaani hyvältä kuulostavat erityisesti jo paljon keskustelua herättänyt perustulo, vanhemmuuden kulujen jakaminen työnantajien kesken sekä yrittäjien toimiva sosiaaliturva. Miksi näin? Perustulo sekä yrittäjien sosiaaliturva luovat sekä takaportin yllättävälle työttömyydelle, että rohkaisevat yrittämään ilman pelkoa täysin tyhjän päälle joutumisesta. Vanhemmuuden kulujen jakaminen taas tasa-arvoistaa työmarkkinoita.

Työteeman alle on myös kasattu asiaa uusiutuvien energiamuotojen vallankumouksesta, sekä teollisuuden ja palveluiden renessanssista. Erityisesti uusiutuvat energiamuodot tuntuvat olevan jatkuvasti tapetilla Satakunnassa, missä ydinvoima tarjoaa erityisen paljon työpaikkoja. Vihreät esittää Suomeen määrätietoista ohjelmaa, jossa nostetaan uusiutuvan energian osuus vähintään 60 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Aloituskappaleessa mainitsin, että en vastusta ydinvoimaa, mutta pystyn siltikin täysin allekirjoittamaan Vihreiden tavoitteen, miten tämä on mahdollista.

Ydinvoima on mielestäni hyvä energiantuotantomuoto siirryttäessä uusiutumattomista energiamuodoista riittävän kehittyneisiin uusiutuviin energiamuotoihin. Lisäydinvoiman rakentamisen sijaan Suomessa kannattaa investoida uusiutuvien energiamuotojen kehittämiseen ja tehostamiseen, koska tämä on edessä myös muualla maailmassa ennemmin tai myöhemmin. Miksi siis emme olisi eturintamassa toteuttamassa tätä ja siten myös vakavasti otettava kilpailija myöhemmin markkinoilla.

Ympäristöteeman alta itseäni eniten puhuttelevana aiheena on se, että emme enää tekisi päätöksiä talouden hyväksi ympäristön kustannuksella. Tämä siitä yksinkertaisesta syystä, että ihminen tarvitsee ympäristöä, ympäristö ei välttämättä ihmistä. Tämän sisäistäminen tulee pitämään ihmisen lajina hengissä paljon pidempään ja takaa paremmat mahdollisuudet myös tuleville sukupolville. Kaikki päätökset tulisi tehdä tämä ajatus mielessä. Ympäristön etusijalle asettamisen kautta on myös luotavissa paljon uusia työpaikkoja, esimerkiksi julkisen liikenteen kehittämisessä, sekä uusiutuvien energiamuotojen vallankumouksessa.

Suurimmat syyt miksi itse koen olevani ”tarpeeksi vihreä” maksaakseni jäsenmaksun ja jopa lähteäkseni kuntavaaliehdokkaaksi ovat siis niinkin yksinkertaisia kuin työllisyys ja ympäristö, ei mitään sen ihmeellisempää. ”Tarpeeksi vihreä” ei siis tarkoita ehdotonta eitä eläintuotteille, mahdottomuutta työskennellä teollisuudessa tai edes yksityisautoilusta kieltäytymistä. Jos puolueohjelmasta löytyy asioita, jotka koet omaksesi, niin ei muuta kuin tervetuloa, vihreän sävyjä on yhtä monta kuin on jäseniäkin.

Marianna Hanni, Rauman Vihreät ry hallituksen jäsen