Muutaman vaalien alusviikon aikana on jalostunut lyhyempään ja ytimekkäämpään muotoon ajatukseni ja visioni siitä, miten kaupungissa päätöksiä tulisi tehdä. Usean päätettävän asian äärellä toki samoja asioita olen vuosien saatossa miettynyt ennenkin, mutta loppujen lopuksi montaa näennäisen erilaista asiaa yhdistää sikses yksinkertainen ajatus. Riippumatta siitä, onko kyseessä lapsiperheiden palvelut, koulutuspolitiikka, ympäristöstä tai kaupungin infrastruktuurista huolehtiminen, vanhukset, maahanmuuttajat tai oikeastaan melkeinpä mikä tahansa kaupungin päätettävissä oleva asia, voisi lausua seuraavan teesin.
Toiminnan on oltava aina oikea-aikaista ja riittävän vahvaa.

Molempien määreiden toteuttaminen on sekä yhdessä että erikseen vaikeaa. Olemme helposti arkoja toimimaan ja epäröimme liian kauan. Kun lopulta olemma varmoja toiminnan tarpeellisuudesta alamme arkailemaan ja kursailemaan toimien vähän pienemmin kuin olisi järkevää.

Seuraavassa muutama esimerkki. Idea ei ole viisastelu, vaan ainoastaan todeta ja toivoa, että pystymme olemaan rohkeasti sekä oikea-aikaisia että riittävän vahvoja.

Ensimmäinen esimerkki. Klasinen lapsiperheen “äiti on nyt vähän väsynyt” -tilanne. Fiksua olisi resursoida ehkäisevää toimintaa siten, että vanhemmuutta voisi tukea aidosti matalalla kynnyksellä relevantilla tavalla, jolloin perheen vaikeudet eivät kertyisi ja koitusi lopulta paljon kalliimmaksi auttaa. Myös inhimillisyys lisääntyisi.

Toinen esimerkki. Kaupungin omistamassa koulukiinteistössä havaitaan ilmaongelma, joka on seurausta mahdollisista kiinteistöpuolen säästöistä vuosien ajalta. Kun ongelma havaitaan, täytyy reagoida rohkeasti ja selvittää koko kiinteistön kunto. Usein käy niin, että hiukan ikkunoita tiivistellään tai ilmanvaihtoa parannetaan. Puolen vuoden kuluttua tehdään hiukan jotain lisää jne. Lopulta todetaan, että mitään ei ole tehtävissä ja kiinteistö on purettava ja korvattava uudella. Pakko kysyä, eikö kiinteistön katastrofaalinen kunto olisi ollut havaittavissa jo silloin, kun asia oli ensimmäisen kerran tapetilla.

Esimerkki kolme. Aasialainen yhtiö ilmoittaa lopettavansa laivojen valmistuksen Raumalla. Kaupunki ostaa samantien telakka-alueen kiisteistöineen ja mahdollistaa uuden yritystoiminnan syntymisen, uusien työpaikkojen synnyn ja verokertymän pelastamisen.

Haluan, että jatkossa myös kahden ensimmäisen esimerkin kaltaisessa tilanteessa kaupunki voisi toimia kuten esimerkissä kolme: Oikea-aikaisesti ja riittävän vahvasti.

Pasi Alonen
Rauman Vihreät ry hallituksen jäsen ja valtuustoryhmän pj
Ehdolla kuntavaaleissa

Kirjoitus on julkaistu myös Pasi Alosen henkilökohtaisella Facebook-sivulla.