Tiedätkö sinä mikä on tämän hetkisen Rauman kaupunginvaltuuston valtuutettujen keski-ikä? Minä tiedän, laskin sen äsken. Tiesin keski-iän olevan korkea. Kuitenkin yllätyksenä tuli se, että valtuutettujen keski-ikä on tällä hetkellä lähellä 55 vuotta. Se on todella korkea. Se on todella korkea, kun vertaa sitä vuoden 2014 ikäjakaumaan. Tuolloin raumalaisista melkein puolet (48,5 %) oli alle 44 vuotiaita.

Tylsät tilastot sikseen. Kiinnostavaa tilastoissa on se, että nuorten äänestysprosentit ovat matalat ja tämä johtaa siihen, että nuoria ihmisiä ei ole mukana päättämässä asioista. Vanhemmista ihmisistä on tärkeä olla mukana tekemässä päätöksiä ja tällöin ne vanhemmat ehdokkaat saavat vanhempien äänestäjät taakseen. Eikö nuoret löydä sopivaa ehdokasta vai eikö päätösten teon vaikutukset kiinnosta?

Mielestäni olisi kuitenkin todella tärkeää, että valtuustossa olisi kattava edustus kuntalaisista, sekä opiskelijoita ja työuransa alussa olevia nuoria, keski-ikäisiä ja lapsiperheiden vanhempia, eläkeläisiä ja työelämästä poisjääviä konkareita. Nuoria ja vanhoja. Sinkkuja ja perheellisiä. Alkuperäisiä raumalaisia ja tullista tulleita.
Siellä päätetään kaikkien meidän asioista, ei pelkästään niistä yli viiskymppisten asioista. Itsekin edustan vissiin nykyisin tuota keski-ikäisten ja lapsellisten porukkaa. Meillä Rauman Vihreissä on jo hyviä ehdokkaita kevään kunnallisvaaleihin. Kuitenkin yksi ryhmä on meillä toistaiseksi edustamatta. Nuoret ja opiskelijat. Mistä löydämme hyviä nuoria ehdokkaita listoillemme? Tiedän, ettemme ole yksin tämän tilanteen kanssa. Varmaan jokaisen puolueen paikallisyhdistyksessä pohditaan, missä on ne nuoret ehdokkaat ja yhdistysaktiivit? Oletko se sinä?

Laura Haapala, Rauman Vihreät ry puheenjohtaja ja kuntavaaliehdokas