Ensimmäinen vuosi puheenjohtajana Rauman Vihreissä lähenee loppuaan. Lähtiessäni hommaan mietin useampaan otteeseen mihin tässä tuli ryhdyttyä ja riittääkö rahkeet. Täytyy kyllä myöntää, että samoja asioita tuli pohdittua useampaan otteeseen vuoden varrellakin.

Onneksi vastaavasti useamman kerran tuli vastaan hienoja onnistumisia, uusia mielenkiintoisia tilanteita sekä tuttavuuksia. Olen lisäksi oppinut ihan hirveästi uutta itsestäni, arvoistani sekä ihan siitä, miten yhteiskunta ja päätöksenteko toimivat. Kertaakaan en mokannut oikein kunnolla, en päästellyt suustani sammakoita kansanedustajavieraiden edessä, en saanut aikaiseksi somekohuakaan asiattomilla lausunnoilla. Jos laskee yhteen plussat ja miinukset, niin plussasarake on huimasti pidempi.

Vuosi puheenjohtajana ja toinen edessä. Tuleva vuosi tulee varmasti olemaan jännittävämpi kuin edeltäjänsä, kuntavaalivuosi. Onneksi tässä hommassa ei joudu pakertamaan yksin. Apunani ovat mahtavat hallituksen jäsenet ja jäsenistö sekä Satakunnan Vihreiden toiminnanjohtaja Minna Haavisto ja hallituksen puheenjohtaja Kaarina Ranne.

Vuoden aikana olen huomannut, että kuka tahansa voi lähteä mukaan toimintaan. Itselläni ei ollut minkään tason kokemusta politiikassa vaikuttamisesta (paitsi äänestäjän roolissa) ennen tätä vuotta. Ei tarvitse olla valmis politiikkanero taikka professori pärjätäkseen ja saadakseen muutosta aikaan. Yhdessä me tavalliset ihmiset voimme rakentaa Raumasta vihreämmän, reilumman ja tasa-arvoisemman kaupungin ensi vuonna – toisiamme kuunnellen, kunnioittaen ja yhteistyöllä.

Vihreämpää uutta vuotta toivottaen,

Laura Haapala, Rauman vihreät ry puheenjohtaja ja kuntavaaliehdokas