Kuntavaalien alla olen osallistunut kolmeen eri vaalipaneeliin keskustelijana ja yhtä olin seuraamassa ja kommentoimassa yleisössä. Päällimmäisenä mielessäni on ihmetys yhä edelleen voimissaan olevasta jaosta poliittisesti oikealle ja vasemmalle. Jakoa junttipopulismiin ja humaaniin faktapohjaiseen sivistykseen ei onneksi ole Rauman vaalipaneeleissa juuri näkynyt.

Mielestäni oikea ja vasen ovat ihan käyttökelpoisia käsitteitä silloin, kun erotellaan paikkaan ja liikkeeseen liittyviä asioita, mutta yhteisistä asioista päätettäessä pitäisi vihdoin päästä eteenpäin. Toki oikea ja vasen kuvaavat yhä edelleen poliittista jakoakin, mutta tarvitsisiko sen olla niin? Toivon politiikkaan oikealle kallistuvan itsekeskeisen menestysuskonnon ja vasemmalle kallellaan olevalle taloudellisen epärealismin sijaan rohkeasti etukenossa olevaa ajattelua.

Elinkeinoelämällä ja yritystoiminnalla on oltava hyvät edellytykset toimia, jotta voimme huolehtia hyvinvointiyhteiskunnasta. Jostain syystä usein nämä kaksi asiaa eivät useinkaann tunnu kohtaavan. Joko hyvinvointiyhteiskunta tai elinkeinoelämä unohtuu. Kolmesta suurimmasta puolueesta kaksi tuntuvat ymmärtävän elinkeinoelämän tärkeyden, mutta unohtavat vastuunsa sivistyksestä ja ihmisten inhimillisestä kohtelusta. Vasemmalle laidalle puolestaan on ominaista “kaikkea kivaa tasapäisesti kaikille” -ajattelu, mutta taloudellinen realismi ei vain toimi. Siksi mielestäni oikea suunta ei ole oikealle eikä vasemmalla vaan eteenpäin.

Vihreänä valtuuston ryhmäpuheenjohtajana ja kuntavaaliehdokkaana uskon, että voimme taata edellytykset yritystoiminnalle JA antaa äänemme heille, joiden ääni on syystä tai toisestä heikko ja särkynyt.

On hölmöä asettaa vastakkain elinkeinopoliikka sosiaali-, ympäristö- tai koulutuspolitiikan kanssa. Maapallo on paikka, jossa on asuttava jatkossakin. Elinkeinoelämän tehtävä on tuottaa taloudellista hyvää, jotta voimme olla ihmisiä: huolehtia toisistamme ja pitää yllä sivistystä.

Pasi Alonen
Rauman Vihreät ry hallituksen jäsen ja valtuustoryhmän pj
Ehdolla kuntavaaleissa

Kirjoitus on julkaistu myös Pasi Alosen henkilökohtaisella Facebook-sivulla.