Vaalien ja erityisesti kuntavaalien tullessa ajankohtaisiksi eri puolueiden vaaliohjelmat pyrkivät ottamaan huomioon mahdollisimman monta väestöryhmää. Eläkeläiset, lapsiperheet, työttömät ja toisinaan jopa yrittäjät. Mutta mitä jos et tunne kuuluvasi mihinkään edellä mainituista? Ketä äänestäisivät korkeakouluopiskelijat ja perheettömät aikuiset?

Opiskelijoille valinta on eduskuntavaaleissa helppo. Kuka ilmoittaa, että opintotuesta ei leikata tai yliopistoilta ei vähennetä rahoitusta. Entäs kuntavaalit? Saattaa tuntua kaukaiselta ajatukselta, että kaupunginvaltuustossa pystyttäisiin helpottamaan opiskelijoiden ahdinkoa, mutta tämäkään ei pidä täysin paikkaansa.

Perheettömiä aikuisia ja etenkin yksin eläviä ajautuu jatkuvasti pienistä keskittymistä isoihin kaupunkeihin paitsi työn myös rikkaamman kulttuuritarjonnan perässä. On paljon houkuttelevampaa päästä osallistumaan joka viikonloppu, ja miksei keskellä viikkoakin, eri näköisiin tapahtumiin tapaamaan uusia ihmisiä kuin antaa elämän pyöriä pelkästään työn ja ehkä jonkin harrastuksen ympärillä ja sitten reissata ympäri maata tapahtumien perässä.

Kevään 2017 kuntavaaleissa Raumalla näitä ryhmiä ei ole kuitenkaan unohdettu. Rauman Vihreät on kuntavaaliohjelmassaan ajamassa opiskelijoiden etua paitsi ehdottamalla kaupungin omaa osuutta opintotukeen myös harjoittelupaikkatakuuta korkeakouluopiskelijoille. Rauman Vihreät haluavat myös tehdä Raumasta elävän ja monipuolisen kulttuurikaupungin, joka huokuttelee nuoria aikuisia asukkaikseen muullakin kuin työpaikalla.

Rauman Vihreiden kuntavaaliohjelman voit lukea osoitteesta https://www.raumanvihreat.fi/kuntavaalit-2017/ ja samalla tutustua ehdokkaisiin. Tehdään yhdessä Raumasta opiskelijaystävällinen kulttuurikaupunki.

Marianna Hanni
Rauman Vihreiden vpj ja sihteeri